En EPA-traktor som den benämns för är ett fordon som får köras i trafik. Fordonet ska vara ”i trafik” det vill säga trafikskatten ska vara betald. Fordonet kan också ha halvvagnsförsäkring och helvagnsförsäkring om så önskas, då höjs premien.
Vad krävs för att köra en EPA-traktor?
EPA-traktorn ska vara strypt till maximalt 30 km/h och för att framföra den på allmän väg ska föraren inneha ett traktorkort eller AM-körkort. Tar man ett AM-körkort har man rätt att framföra alla sorters traktorer, moped klass 1 och 2 samt mopedbil. Traktorkort ger bara rätt att köra traktorer som är konstruerade för en maximal hastighet om 40 km/h.
I övrigt gäller att förhålla sig till samtliga trafikregler, att hålla avstånden och visa hänsyn. Det är olagligt att framföra en EPA-traktor eller annat motorfordon om man uppvisar en promillehalt alkohol i blodet som överstiger 0,2. Det kallas inom juridiken för rattfylleri och kan leda till böter, indraget körkort, prick i belastningsregistret eller fängelsestraff vid grovt rattfylleri.
Varför väljer folk att köra EPA-traktor?
EPA är en förkortning som står för Enhetsprisaktiebolaget och som fanns till slutet av 1970-talet. Då omvandlades det till dagens Åhléns när det gick ihop med Tempo. En motsvarighet till EPA är idag ÖoB (Överskottsbolaget). Troligen sågs EPA-traktorn som en billig ihopskruvad bil som gick sämre än nya, moderna bilar.
EPA-traktorn är idag starkt förknippat med ungdomar och främst pojkar på landsbygden. Motorintresset är vanligtvis starkare på landsbygden än i städerna därför att det inte finns lika mycket att göra på landet. En del väljer mellan att köpa en EPA-traktor eller en moped, somliga har både och. Fördelen med EPA-traktorn är att den ger skydd mot regn och vind samt går att sova i om man så vill. Mopeden får å andra sidan köras snabbare (moped klass 1 får framföras i maximalt 45 km/h).
Det finns många som kör sin EPA-traktor till skolan eller bara glider runt i den i byn. EPA-traktorer har bland vissa bilförare ett något skamfilat rykte då de går långsamt och därmed stör trafikens rytm. Det är dock deras problem eftersom traktorerna är lagliga.
Trimning av EPA-traktorer
Trimning är en metod för att öka en motors prestanda, främst för att öka antalet hästkrafter som motorn kan generera vilket ger en högre fart. Att trimma en EPA-traktor är i sig lagligt men att sedan framföra den på allmän väg är olagligt. Det är tillåtet att framföra en trimmad EPA-traktor på inhägnat område.
Många som har EPA-traktorer har dolda knappar som frigör motorns fulla kapacitet. När polisen kommer aktiverar föraren strypningen. Den här metoden är naturligtvis inte heller tillåten. Uppdagas det att motorn är trimmad kan föraren bli åtalad för olovlig körning eftersom vederbörande saknar rätt behörighet för att framföra det trimmade fordonet.